Eindelijk weer fietsen! - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Susan Hoeve - WaarBenJij.nu Eindelijk weer fietsen! - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Susan Hoeve - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer fietsen!

Door: Susan

Blijf op de hoogte en volg Susan

24 Oktober 2013 | Gambia, Brikama

Hallo allemaal,

Yannick en ik waren in de veronderstelling dat we de dag na Tobaski naar stage moesten, maar eenmaal aangekomen bleek dat er public holiday was dus konden we gelijk weer naar huis lopen. Hadden we mooi een ochtendwandeling van bijna een uur gehad. Gelukkig waren we niet voor niets vroeg opgestaan, want we hadden voor die dag nog andere plannen staan, namelijk een fiets kopen! Het koste ons wel de hele dag, maar dan heb je ook wat. De fietsen van hier zijn niet bepaald te vergelijken met de fietsen in Nederland, maar het fiets, het blijft stukken beter dan lopen. Ik had niet verwacht dat ik het fietsen zo had kunnen missen ;)

Op vrijdag, na de bespreking van ons gezamenlijke Corporal Punishment project, hebben we Banjul onveilig gemaakt. We hadden ons laten vertellen dat er in Banjul ook wat meer ‘westerse’ winkels zouden zijn dus we waren wel benieuwd. Ik vond het in eerste instantie best wel tegenvallen, omdat we alleen maar de markt konden vinden, maar toen we later de betere winkels gevonden hadden was het wel oke. Ik denk niet dat ik er snel weer naar toe zou gaan, want Banjul is helemaal geen mooie stad, maar zo voor één keer was het wel prima.

Zaterdag zijn we met z’n allen vroeg uit bed te gaan, omdat St. James Island op de planning stond. Het was een lange reis om er te komen, we moesten eerst vanuit Brikama naar Banjul. Vanuit daar zijn we met kleine bootjes de rivier over gestoken. Om in zo’n bootje te komen was ook nog een hele ervaring. Je wordt op de nek van een man getild die je door het water naar de boot brengt en dan moet je zelf nog op de boot klimmen. Moet je je eens voorstellen dat dat in Nederland zo zou gaan. Die kleine bootjes werden helemaal volgestopt met mensen, het deed ons een beetje denken aan van die vluchtelingenbootjes. Veilig aan de overkant aangekomen zijn we nog een stuk met een jeep naar de plaats gereden vanwaar we nog weer met een klein bootje naar St. James Island gevaren zijn. Het was een hele reis om er te komen, maar je ziet en ervaart onderweg zoveel. Het is absoluut niet zoals in Nederland dat je het grootse deel alleen maar over de snelweg rijdt om op de plaats van bestemming te komen. Helaas konden we niet zo heel lang op het eiland blijven omdat we anders de ferry terug niet meer zouden halen, maar ondanks dat hebben we wel het hele eiland kunnen bekijken.

Stage was de afgelopen week een heel stuk beter. Er werd eindelijk echt iets gedaan! Zo hebben we op maandag meegeholpen met het zagen en in elkaar timmeren van kleine kassen. Daarna nog wat dakpannen gemaakt en aan het einde van de dag hebben we meegekeken in de pottenbakkerij. Tussendoor mocht ik nog twee brieven uittypen omdat er schijnbaar verder niemand aanwezig was die dat kon. Na zo’n mooi ingevulde dag van 9 tot 6 merkte ik wel dat ik moe was na zo’n lange tijd rustig aan doen.

De hele dinsdag en woensdagmiddag moesten we helaas missen op stage, omdat we dit weekend naar Sengal gaan en je hebt daarvoor een visum nodig. Dat aanvragen neemt helaas behoorlijk wat tijd in beslag. Dinsdagmiddag hadden we gelukkig nog een paar uurtjes over, tekort om weer naar stage te gaan, maar wel lang genoeg om Mamadi te bezoeken op de school waar hij les geeft. Wat me opviel was dat de kinderen die hier bij elkaar in de klas zitten allemaal heel veel verschillen met elkaar in leeftijd. Wel echt heel interessant om te zien hoe verschillend de manier van lesgeven is.

Woensdag ochtend zijn Yannick en ik nog even bij onze stage geweest. Die dag konden we meewerken in de pottery. Echt heel leuk! We hebben het grootste deel van de ochtend kleine steentjes door de klei moeten kneden. Van de klei met steentjes kunnen kooksteldingetjes gemaakt worden. Dat gaan we als het goed is na het weekend doen. Later op de dag heb ik nog een pot, die de dag ervoor gemaakt was, mogen versieren. Lastig om te doen, want je moet de versiering heel nauwkeurig met een mesje uitsnijden, maar wel leuk en leerzaam!

Morgen vertrekken we naar Senegal voor 3 dagen, we gaan een wildlife park bezoeken, naar Dakar en de woestijn. Ik heb er zin in!

Groetjes!